Verdensklasse hospitalsmad
Visionen for Mary Elizabeths Hospital er at være et verdensklasse hospital for børn, unge, gravide og deres familier. En forudsætning for at opnå visionen om at blive et verdensklasse hospital er, at servere verdensklasse hospitalsmad til patienterne og deres familier.
Vi vil servere enkle, genkendelige retter som smager godt og som er friske og hjemmelavede på den dag, de serveres. Vi vil servere dem på måder og steder, som er indbydende, appetitvækkende og som underbygger den adfærd, der bedst tjener den enkelte patient og deres pårørende.
Baggrund
"For os, der har været her i lang tid, er det simpelthen så fantastisk med nye tiltag. Det gør virkelig en forskel"
Forælder til patient
Familierne på Rigshospitalet i dag oplever store udfordringer med at spise den mad, de får serveret. 79% ud af 51 adspurgte patienter svarer i en brugerundersøgelse lavet af børnediætisterne i 2019, at de sjældent eller aldrig spiser køkkenets aftensmad.
Problem
I 2019 blev alle måltider produceret i centralkøkkenet, hvilket er et scenarie vi får i MARYS, hvis ikke vi ændrer det projekterede madkoncept.
Madproduktion på Rigshospitalet i dag er nemlig hovedsageligt baseret på kølemads-produktion, der produceres i et centralkøkken, hvorefter det opbevares på køl. Maden opvarmes decentralt og serveres fra buffet i afdelingerne. Denne produktions-model er ikke beregnet til at tilbyde mad tilberedt friskt på dagen, som er en af ambitionerne påMARYS.
Research og afprøvning
Internationale studier indikerer at patienters ernæring under indlæggelser påvirker tid, kvalitet og risici for patienten.
I et pilotprojekt med MUNK FOOD i Rigshospitalets børnekøkken har vi allerede set, at frisklavet mellemmåltider serveret på æstetiske og sjove måder, der indbyder til interaktivitet og medinddragelse, har en positiv effekt på børnenes spiselyst.
Det er disse gode erfaringer, vi vil bygge videre på i det kommende madkoncept påMARYS.
Potentiale
Vores tests viser, at det betyder meget for personalet at kunne tilbyde hjemlige rammer til familierne og det dermed øger deres tilfredshed.
Ambition
Principper for maden på MARYS
Kvalitet:
Bæredygtigt udvalg af råvarer
Frisklavet mad
Ernæringskorrekt patientmad
God smag
Råvaregenkendelighed
Korrekt tilberedning
Brugeroplevelse:
Visuelt attraktivt anretninger
Tilgængelighed
Vælge selv
Behagelige omgivelser
Madlavningsevents med aktiv deltagelse
Køkkenpersonalets beklædning adskiller sig fra plejepersonalet
En god relation til køkkenpersonalet
Kompetencer:
Højt fagligt niveau
Rotationsprincip i personalet
Legende tilgang
God relation til familierne i afsnitskøkkenet
Tilgængeligt og engageret personale i afsnitskøkkener
Balance mellem kokkefaglig ekspertise og ernæringsassistenter
Overordnet ambition
Vores ambition er, at børn, unge, gravide og deres familier på Mary Elizabeths Hospital får frisklavet mad hver dag og en større fleksibilitet og mulighed for at spise, hvad de vil, hvor de vil, og når de vil.
For at det lykkes, kræver det en gentænkning af hvordan og hvor maden produceres, hvordan den anrettes og serveres, og hvordan rummene indrettes, så de matcher de mange forskellige behov og målgrupper.
Gevinster som konceptet er med til at fremme
- Et hjemligt design der giver mental og fysisk plads til familie- og hverdagsliv
- Patient og familie oplever en følelse af kontrol og aktiv deltagelse og medbestemmelse ift. behandling og hverdag på Mary's og hjemme
- Patient og familie har fået aktiveret lysten og motivation til stillingtagen og deltagelse i egen hverdag (og behandlingsforløb)
- Personalet faciliterer og understøtter hverdags- og behandlingsmæssige oplevelser der stimulerer tryghed, engagement, motivation, egenmestring og handlekraft hos patient og familie
- Personalet understøtter og anvender en infrastruktur der giver plads til patientens og familiens skole-, hverdagsliv under indlæggelse og behandling
- Flere positive familie- og hverdagsoplevelser under indlæggelse
- Patient og søskende har mest mulig tilknytning til skole og fritidstilbud under sygdom
- Forældre kan opretholde en arbejdsindsats
Koncepter
Afsnitskøkkener
Åbne afsnitskøkkener, der inviterer patienterne til at være med i madlavningen. Langborde og ”Family style” serveringer skal gøre det muligt for familierne at samles om et godt måltid eller mødes med andre familier.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Problemet konceptet løser
Kun enkelte børneafdelinger på Rigshospitalet har i dag lokale køkkener på afdelingen. Familier der er indlagt på de få afdelinger med køkkener oplever en stor værdi i at møde andre familier i køkkenet og have et sted at samles som familie om et måltid. Også duften af hjemmebag er med til at skabe hygge og en hjemlig stemning.
Samtidig skal afsnitskøkkenet kunne rumme familiernes behov for mad udenfor de sædvanlige åbningstider, da patienternes lyst til mad ikke altid er til stede, når hovedmåltiderne bliver serveret. I dag har afdelingerne forskellige tilbud af frysemad udenfor spisetiderne, men familierne klager over, at kvaliteten er for lav.
Alle os der har været her længere tid. Vi bliver sådan en indianerstamme. Det er rart at have andre at snakke med.
Mor til indlagt barn på 15 måneder
Det er ikke altid at man kan spise lige når hospitalet vil have det. Man følger ikke spiserytmen når
man har et sygt barn.”
Far til indlagt dreng 4 år
Hvad er løsningen?
Under lange, ensartede dage bliver gode måltider lyspunkter, som kan skabe sammenhæng, samtaler og hygge – og samle familier til noget der minder omen hverdag.
Det åbne afsnitskøkken skal bringe patienterne tættere på madproduktionen, give dem inspiration og motivation til at spise og skabegrobund for at lære køkkenpersonalet at kende.
Patienter og pårørende går fra at være passive modtagere til at tageaktiv del i hverdagen i køkkenet.
Langborde skal fordre til socialinteraktion og uformelle snakke. Om man er familie eller flere familier, der vælger at spise sammen har man mulighed for at få maden anrettet på fade som ”family style”, der tages med ned til bordet og deles. Der er også mulighed for at bestille a la carte, til de patienter, der ønsker et andet tilbud end dagens menu.
Familierne skal kunne tilgå mad døgnet rundt og derfor vil de kunne finde et bredt udvalg af færdigretter på køl og frys som de kan tilberede i mikroovn eller med cooker i afsnitskøkkenet.
Køkkenet er etagens hjerte
En hyggelig atmosfære hvor det kliniske er gemt væk og måltidet er i fokus.
Køkkenet er åbent og indbyder til interaktion med køkkenpersonalet og giver patienterne mulighed for at blive inddraget i madlavningen.
Spiseområdet er hyggeligt og fleksibelt med plads til både familiemiddage og langbordsmiddage med andre familier eller besøgende. Maden bliver serveret alt efter behov både med buffet og ”family style” på fade.


Grab'n'go
De indlagte patienter kan via den digitale madbestilling betjene grab’n’go stationerne døgnet rundt. Her kan de tilgå et gratis udvalg af snacks, drikkevarer, færdigretter der enten kan nydes med det samme eller kan tilberedes i mikroovn i afsnitskøkkenet.
Personale, pårørende og besøgende kan tilgå samme udvalg, men mod en mindre betaling via den digitale madbestilling eller via MobilePay.
Madbestilling
På MARYS kan de indlagte tilmelde sig dagens ‘Familiemåltid’ eller bestille a la carte udenfor de faste spisetider via en digital madbestilling. Familierne kan bestille ekstra kuverter tilpårørende og besøgende, så familien kan spise det samme. De ambulante og personalet kan se dagens menu og udvalget i caféen og forudbestille til afhentning. Den digitale madbestilling skal integreres som en del af MARYS digitale univers – MARYS Guide.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Problemet konceptet løser
Der er i dag en mangel på kommunikationomkring de madtilbud, der er til de indlagte familier. I et pilotprojekt iBørnekøkkenet blev det klart at flere af de ting børnene efterspurgte alleredevar tilgængelige, men uden at de var klar over det.
... familier er indlagt på en sengestue på Rigshospitalet om året i forbindelse med sygdom hos et barn 0-18 år eller en fødsel.
Brugerundersøgelsen er lavet på børneafdelingen i 2019
Mens vi leger med appen (pilotapp) får hun lyst til is, der bliver hentet i køkkenet. Vi leger at hun køber det.
Forældre til pige 5 år
Det er en smart idé med app’en. Især når man lige er blevet indlagt.
Personale i Ronald McDonald huset
Hvad er løsningen?
Den digitale madbestilling skal give overblik over de madtilbud, der er på MARYS ogvække appetitten hos patienterne. Det gør den blandt andet med en visuel flotfremstilling af maden, men også ved at indeholde inspirerende videoer, der viser hvordan maden i dag er lavet.
Den skal desuden give patienterne information om energifordeling i de enkelteretter, så de kan sammensætte retter ud fra deres personlige energiindtag. Påden måde kan den bruges som et redskab i samarbejdet med diætisterne på afdelingen.
Detvil være gennem den digitale madbestilling at indlagte patienter kan tilmeldesig faste måltider og hvis der er besøg af søskende eller bedstemor kan detilføje ekstra kuverter mod betaling. På den måde kan familierne bibeholdehverdagen og samles om et fælles måltid. Uanset hvad der bestilles får familierne en notifikation, når maden erklar og de kan afhente den i afsnitskøkkenerne.
Imadbestillingen vil man også kunne finde et udvalg af a la carte retter som kanbestilles. De produceres lokalt i afsnitskøkkenet vil være klar til afhentningindenfor 30 minutter.
De ambulante og personalet kan se dagensmenu og udvalget i caféen og forudbestille gennem den digitale madbestillingtil afhentning i caféen.

Digital bestilling
Brugerfladener designet så informationen bliver præsenteret overskueligt og det erintuitivt at navigere rundt. En visuel fremstilling af maden skal være med til at motivere patienterne til at spise.
I et pilotprojekt omkring Mellemmåltider i børnekøkkenet på Rigshospitalet har man testet en betaversion af app’en med de indlagte familier. Resultaterne viste, at app’en gav familierne bedre overblik over madtilbuddene og at den øgedepatienternes lyst til at spise.
Madvognen
En madvogn, der kan byde på alt fra skærekage til en svævende dessert for de patienter, der er for dårlige til at komme ud af stuen.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Problemet konceptet løser
Nogle patienter kan ikke komme ud fra deres stuer og opleve de mange tilbud der er, rundt omkring i huset, fordi de eks. er sengeliggende eller isolerede. Derfor bliver de hurtigt afskåret fra den fulde MARYS oplevelse.

Madvognen
Madvognen skal give patienter og pårørende en oplevelse udover det sædvanlige, som overrasker og spreder glæde på afdelingen.
Når du er syg og indlagt på MARYS kan din tilstand variere meget. Og hvad enten det er til markeringen af en særlig lejlighed eller om det er fordi energien ikke er tilstrækkelig på dagen, så er madvognen en mulighed for at komme til dig på stuen eller måske i en Fingerspids.
Mad på sengestuen
Indretningen på sengestuen skal gøre det muligt for familier at samles om dagens måltider i en så hjemlig og hyggelig spiseoplevelse som muligt. Den grundlæggende idé er, at hele familien, også den sengeliggende, skal kunne sidde/halvsidde rundt om et bord og spise den samme mad.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Problemet konceptet løser
Børn spiser bedst, når de er blandt andre børn og familierne har godt af at komme ud af stuen og møde andre familier, men nogle familier har ikke mulighed for at spise i fælleskøkkenet pga. isolation eller for dårligt helbred. For de familier skal det være muligt at have et hyggeligt familiemåltid på stuen.
Patienter i alderen 0-17 år er isoleret på en sengestue på Rigshospitalet om året.
.
Det er ikke normalt at spise fra en bakke, når vi er en helt
almindelig familie. På en måde fastholder det en som syg at spise på den måde.
Far til 4-årig dreng
Jeg savner allermest et hyggeligt sted at spise og selv være familie.
Mor til pige 5 år
Hvad er løsningen?
Stuen er designet med et klapbord, som man kan slå ud og sidde minimum 4 mennesker omkring. Det gør det muligt for familier at spise et ”family style” måltid, hvor de i stedet for at få serveret hver deres portion på et bakke får serveret fælles skåle, som de kender det fra måltider derhjemme.
Klapbordets design gør det muligt for en sengeliggende person at køresengen helt hen til bordet, så de kan være med til familiens fælles måltid.
Hver stue er derudover udstyret med et køleskab, så familierne selv kan opbevare eget mad, snacks og drikkevarer.
Spisesituationen på stuen.
Inde bag klapbordet ståret opdækningskit med 4x tallerkner, 4x bestik, 4x glas, salt og peberkværne,bordskåner og servietter. Det giver mulighed for nemt at kunne lave en hjemligspisesituation, hvor nogen for eksempel henter mad ude i køkkenet og andredækker op og gør klar til måltidet.



MARYS Café
En Café i stueetagen på MARYS skal være et mødested for både patienter, personale og pårørende. Her kan man samles om simple caferetter, men af gastronomiske høj kvalitet, der forberedes af køkkenet på MARYS.
Spiseområdeter hyggeligt indrettet og skaber associationer til en hyggelig fortovscafé med både inde- og udeservering.
Vil du også være med og støtte dette koncept? Læs mere her
Problemet konceptet løser
Nogle indlagte familier bruger idag Rigshospitalets caféer som et positivt pusterum i hverdagen og de ambulantefamilier bruger det både til forplejning i løbet af dagen og til fx at købe en is, som en gevinst for den behandling, de har gennemført. Der vil være lang afstand til de eksisterende caféer og derfor skal MARYS have sin egen café.
På travle dage er der mange fra personalet, der ikke når at spise. De tilbud der er i dag, hvor personalet kan købe mad (personalekantine og 7/11) er for mange for langt væk fra deres afdeling og har for snævre åbningstider. I en travl hverdag er det vigtigt at maden er tæt på og tilgængelig døgnet rundt.
er det estimerede antal kunder, der vil besøge caféen på MARYS på en tilfældig hverdag.
.
Jeg har jo ikke tid til at komme i kantinen. I al den tid jeg har været her, har jeg været i kantinen 1-2 gange. Der burde være noget mere permanent quick lunch agtigt.
Sygeplejerske
Jeg spiste tit Nachos nede i cafe Arcaden, så kom jeg lidt væk og fik et pustrum.
17 årig dreng
Hvad er løsningen?
Cafeen på MARYS skal være et naturligt valg for både patienter, pårørende og ansatte, når den hurtige sult skal stilles. Der er mulighed for at sidde både ude og inde eller tage sin mad med til andre opholdsområder på MARYS.
I caféen skal man nemt og hurtigt kunne få mad og drikke. Derfor er udvalget bygget på et instant koncept, hvor maden hurtigt kan tilberedes og suppleret med hurtig betjening i form at tag-selv montre og selvbetjeningsløsninger til betaling.
Udvalget er begrænset, men nøje udvalgt ud fra kvalitet. Der er kendte og genkendelige produkter som taler til den brede befolkning. Der er gode produkter som findes hos gode producenter og/eller produceres lokalt.
Caféområdet
Cafeen på MARYS skal give familierne et afbræk fra sygdommen og skabe ramme om en hyggestund.
Der er spiseområde både ude og inde. Indendørs kan man vælge at trække sig ned i krogen af spiseområdet, hvor man kan sidde lidt mere afskærmet for offentligheden. Fokus for indretningen er at skabe en hyggelig og varm stemning.




Grab’n’Go zone
Grab'n'go zonen på MARYS tilbyder hurtige måltider for stamgæster og personale via selvbetjening. Der findes et bredt udvalg af drikke, snacks, sandwichs, salater og færdigretter, delvis fremstillet in-house, delvis fra kvalitetsleverandører.
Personalet kan let tage færdigretterne med til opvarmning på arbejdet eller hjem.
Læs om de
andre koncepter
Du har nu læst om ét af de i alt otte koncepter. Se de andre nedenfor:
Oplev koncepterne fra brugernes perspektiv
Mød nogle af MARYS brugere, forstå deres situation og se, hvordan de otte koncepter påvirker netop deres hospitalsoplevelse.